2019年12月19日木曜日

Rusuhan Pasca - PRU Indonesia 2019


Sentimen Bangsa dan Agama - Punca Rusuhan Besar-Besaran Pasca-PRU Indonesia Tahun 2019

Ada teladan yang boleh diambil daripada kekacauan yang berlaku di Indonesia selepas negara itu selesai menjalani pilihan raya umum dan pemilihan presiden baru.

Prof Dr. Mohammad Agus Yusoff seorang penganalisis politik Indonesia berkata, ada tiga isu yang dimainkan oleh pihak yang berkenaan di Indonesia dalam pemilihan Presiden Negara itu.

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Menurut Agus, sebahagian rakyat Indonesia menyatakan rasa marah bukan sahaja disebabkan oleh Pak Joko Widodo - yang memenangi pemilihan presiden untuk penggal kedua bahkan dikaitkan juga dengan isu rasuah.

Katanaya lagi, isu yang dimainkan itu ialah mendakwa Islam sedang terancam dan pada masa yang sama ulama di Negara Indonesia dizalimi. Dengan itu masyarakat Cina akan menguasai negara itu jika Joko Widodo menang, serta badang pengendali pilihan raya Indonesia - Komisi Pemilihan Umum (KPU) tidak berlaku adil.

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

"Selain itu juga, di Indonesia sekarang, rakyat dirasuk bukan kerana Jokowi mengamalkan rasuah, tetapi tiga perkara utama menjadi masalah besar: Agama terancam dan Ulamak Dizalimi, Kaum Cina akan menguasai Negara, dan KPU berlaku curang," katanya.

Pensyarah sains politik di Universiti Kebangsaan Malaysia itu menambah, sentimen seumpama itu memang berbahaya dan boleh menjangkiti negara ini jika tidak dikawal kerajaan.

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

"Untuk Malaysia, berhati-hati menggunakan isu agama dan kaum dalam berpolitik. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) juga jangan berlaku curang dan perlulah tanamkan nilai Integriti dalam diri mereka. Begitulah!" katanya dalam satu hantaran terbaru di media sosial "Facebook".

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Turut Dimuat naik,

KPU mengistiharkan keputusan rasmi pemilihan Presiden Indonesia ketika itu pencabar dekatnya Joko Widodo - atau lebih dikenali sebagai Jokowi - bertegas majoriti rakyat negara itu memilihnya sebagai pemimpin nombor satu Indonesia.

Kemenangan Joko Widodo memang sudah diramalkan pelbagai pihak termasuk beberapa badan penyelidik selepas PRU dilangsungkan pada 17 April 2019 yang lepas.

Bagaimanapun disebabkan pemilihna presiden dijalankan serentak dengan PRU, KPU mengambil masa untuk mencatatkan keputusan rasmi.

Joko Widodo dicabar kali kedua oleh bekas panglima tentera Indonesia pada zaman Zuharto, Prabowo Subianto.

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Prabowo pernah menjadi menantu kepada Suharto apabila dia berkahwin dengan Siti Hediati Hariyadi - atau lebih dikenali sebagai Titiek Suharto - pada 1983.

Pasangna itu kemudian bercerai pada 1998.

Sehingga petang itu sekurang-kurangnya enam orang terbunuh dalam keganasan dan kekejaman yang berlaku di antara keganasan di antara penyokong Prabowo dan pihak berkuasa Indonesia.

Beliau turut merakamkan rasa sedih ekoran keputusan Pilpres diumumkan pada jam 2 pagi 21 Mei 2019 yang lepas.

Agus berkata tindakan KPU mengumumkan keputusan rasmi bahawa Joko Widodo memenangi pemilihan itu juga agak aneh apabila ia dibuat pada awal pagi.


"Aneh, diumumkan pada mana semua rakyat di Indonesia sedang lena tidur," katanya.

Menurut Agus rusuhan tersebut wajar dihentikan segera malah Indonesia umpama negara yang tiada kedaulatan undang-undang di mata dunia. Rakyat nya ramai tetapi Rakyat sendiri yang menghukum Negara nya. Sungguh tidak Aman Hidup Di Indonesia. Jika rakyat Indonesia masih dengan sikap buruk ini maka Negara ini akan hancur dan musnah. Penyakit seumpama boleh merebak menjadi keadaan yang lebih buruk berbanding kekacauan pernah berlaku pada era reformasi 1998.

Jika diimbau kembali, rusuhan terdahulu berlaku akibat masalah ekonomi, katanya, rusuhan kali ini pula berpunca daripada sentimen agama.

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

"Inilah senjata orang politik. Hendakkan kuasa sanggup menggunakan aparatus negara seperti polis, birokrat dan pengendali pilihan raya. Lebih buruk lagi, menggunakan isu agama dan juga kaum," katanya. Jelas di dunia rakyat Indonesia adalah rakyat termundur di dunia. Sanggup membunuh, membuli serta zalim sesama manusia. Berbanding dengan Negara jiran Singapura dan Malaysia mereka hidup aman damai tanpa ada kekecohan jika dibandingkan dengan kezaliman yang berlaku oleh rakyat Indonesia sendiri. Amat Terbukti sekali.

Joko Widodo, 57, dan pasangannya untuk jawatan naib presiden, Ma'ruf Amin, 76, memperolehi 85,607,362 undi.

Pasangan Prabowo, 67, dan Sandiago Uno, 49, memperolehi 68,650,239 undi.

Majoriti 16.95 juta undi yang diperolehi Joko Widodo itu lebih tinggi berbanding undi yang diterimanya pada 2014 (6.4 juta).
- Berita disunting kembali dari Indosiar

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

@ Jackie San 


0 件のコメント:

コメントを投稿

Featured post

3 PEOPLE WHOSE DEATHS LINKED TO DIETARY SUPPLEMENT INTAKE HAD PRIOR HEALTH ISSUES IN JAPAN

3 PEOPLE WHOSE DEATHS LINKED TO DIETARY SUPPLEMENT INTAKE HAD PRIOR HEALTH ISSUES IN JAP AN @Jackie San TOKYO Three of the five people repor...