2022年6月10日金曜日

TIDAK PERLU GUNA PELITUP MUKA - INDONESIA

TIDAK PERLU GUNA PELITUP MUKA - INDONESIA

 


JAKARTA, INDONESIA : Indonesia akan menggugurkan syarat bagi orang ramai memakai pelitup muka di luar rumah dan juga bagi pengembara yang diberikan vaksin menunjukkan ujian pra-berlepas yang negatif, kata pegawai mereka hari ini tanggal 17 Mei 2022 (Selasa), ketika jangkitan wabak COVID-19 menurun di negara Asia Tenggara itu.

 

Pelitup muka tidak lagi diperlukan di luar rumah kerana " Wabak COVID-19 Semakin Terkawal di Negara Indonesia ", kata Presiden Joko Widodo dalam satu kenyataan yang distrim dalam talian.

 

Namun begitu, pelitup muka tetap mesti digunakan di dalam rumah dan juga dalam pengangkutan awam, jelasnya, juga turut mengesyorkan agar orang tua dan mereka yang mempunyai masalah kesihatan atau batuk yang teruk terus mengguna pakai pelitup muka. 

 

Peraturan pelitup muka baharu akan berkuat kuasa pada 17 Mei 2022 (Selasa).

 

Indonesia juga tidak lagi memerlukan ujian pra-berlepas negatif untuk pelancong asing dan juga domestik, Menteri Kesihatan Budi Gunadi Sadikin memberitahu sidang akhbar.

 

Langkah terbaharu itu adalah sebahagian daripada peralihan negara bagi tujuan hidup dengan virus COVID-19 itu, jelasnya.

 

Pelonggaran sekatan wabak di Negara Indonesia berikutan negara-negara seperti Singapura, Korea Selatan dan juga Negara Malaysia yang turut menggugurkan mandat topeng luar mereka dalam beberapa minggu kebelakangan ini.

 

Kes COVID-19 harian di Negara Indonesia telah menurun sejak kemuncak terakhir pada Februari 2022 yang lalu. Namun walaupun kerajaan berkata ia turut membantu kemungkinan peningkatan selepas penghijrahan besar-besaran tahunan semasa cuti perayaan Aidilfitri pada awal Mei 2022 yang lepas.

 

>>>BACA LEBIH BANYAK ARTIKEL DI SINI<<< 

https://www.jacknjillscute.com/2022/03/vaksin-covid-19-berjaya-dihasilkan-oleh.html 

https://www.jacknjillscute.com/2022/03/ujian-diri-covid-19.html 

https://www.jacknjillscute.com/2022/04/447-new-covid-19-cases-on-tuesday-april.html 

https://www.jacknjillscute.com/2022/04/varian-omicron-xe-tular-di-thailand.html 

https://www.jacknjillscute.com/2022/05/aidilfitri-2022-biar-berhabis-tak.html 

 


@ Jackie San

1 件のコメント:

  1. https://www.jacknjillscute.com/2022/06/datuk-vida-diminta-mati-cepat-akibat.html

    返信削除

Featured post

Things To Do Oita Nakatsu Japan One Day Itinery

  https://youtu.be/QIoZPdN2E1c?si=Lx4VQB-YcEa8I9CO >>> MORE VIDEO JUST CLICK TO WATCH <<<