Sunday, 12 April 2020

What Happens ? After More Than 2,000 COVID -19 Deaths in One Day - United States

SPAIN REPORTS FURTHER DROP IN DAILY COVID-19 DEATH TOLL !

Spain registered a fall in its daily death toll from the coronavirus for a third consecutive day with 510 people dying, the government said.

It was the smallest daily increase since 23 March in the country, which is suffering one off the worst COVID-19 outbreaks in the world.

The update for the last 24 hours raised the country's overall number of fatalities to 16,353 and the number of confirmed cases another 4,800 to 161,852.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Masks will be handed out at metro and train stations from Monday as some companies re-open after a two-week "hibernation" period, the health minister said yesterday.

Although health chiefs say the pandemic has peaked, they have urged the population to strictly follow the national lockdown which was put in place on 14 March in order to slow the spread of the virus.

The restrictions will remain in place until 25 April although the government has made clear it expects to announce another two-week extension.

Spain toughened its nationwide lockdown on 30 March 2020, halting all non-essential activities until after Easter as it sought to further curb the spread of the virus.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Meanwhile, the United States has become the first country to record more than 2,000 COVID-19 deaths in one day, with 2,108 fatalities in the past 24 hours, according to the Johns Hopkins University tally.

The US has now recorded 18,586 deaths and is closing in on the toll of 18,849 dead in Italy, which has seen the most fatalities so far in the global pandemic.

The global death toll from the virus topped 100,000 yesterday as Easter weekend celebrations around the world kicked off in near-empty churches with billions of people suck indoors to halt the pandemic.

Extraordinary measures have seen businesses and schools closed in a desperate bid to halt the virus's spread, and the IMF has warned that the world now faces the worst economic downturn since the Great Depression.

More than 102,000 people have died of COVID-19 with 1.7 million infections detected globally, according to a Johns Hopkins University tracker, with nearly 70% of the fatalities in Europe.

With more than half a million reported infections, the US already has more coronavirus cases than anywhere else in the world.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

US President Donald Trump, however, said that with the US infection trajectory "near the peak" and social distancing working well, he was considering ways to re-open he world's biggest economy as soon as possible.

He acknowledged the risk of higher death tolls if businesses restart too soon.

"But you know what? Staying at home leads to death also," Mr Trump added, pointing to the massive economic suffering for millions of Americans.

It is unclear when that will be possible, with New York Governor Andrew Cuomo saying millions in the state, the hardest hit in the country, will have to be tested before it can reopen.

The World Health Organization has warned that prematurely lifting lockdown restrictions, which are affecting more than half the planet's population, could spark a dangerous resurgence of the disease.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Easter celebrations that would normally see churches packed with parishioners were replaced by an eeie emptiness yesterday.

Even hallowed traditions have been revamped, with Pope Francis livestreaming his Eater message from the seclusion of his private library.

"We have to respond to our confinement with all our creativity," the pontiff said. "We can either get depressed and alienated... or we can get creative."

Worshippers in Germany embraced social distancing orders to celebrate Good Friday at a drive-in service in Dussledorf.

"It was a sad feeling at first," Catholic priest Frank Heidkamp told AFP, as hundreds gathered in a parking lot.

In Muslim-majority Pakistan, the Christian underclass is facing un-employment because of the pandemic this Easter, and many are wondering how they will survive.

"My kids asked me for new Easter dresses and shoes but I have told them we are not going to have Easter this year, " said Aamir Gill, a cleaner who was fired without severance days after the virus crisis took hold in Pakistan.

More than four billion people are confined to their homes as governments worldwide have imposed never-before-seen measures to halt the virus, which first emerged late last year in central China.

Like Mr Trump, governments in Europe are under pressure to strike a balance between keeping people safe and keeping already battered economies stable.

"Lifting restrictions too quickly could lead to a deadly resurgence," WHO chief Tedros Adhanom Ghebreyesus said yesterday.

Some countries, especially in Asia, are worried about a possible second wave of infections imported from travellers as life creeps back to normal.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

And while Mr Trump has discussed a rapid return to economic stability, the US government's top infectious disease specialist Anthony Fauci said that despite signs of progress, " this is not the time...to be pulling back at all" on social distancing efforts.

Glimmers of hope may be emerging in some countries.

The daily rises in new infections in hardest-hit Italy have slowed dramatically. Still, the Italian government said it would extend lockdown order until 3 May 2020.

In Britain, where the government has restricted calls to ease lockdown measures, spirits were lifted yesterday when virus-stricken Prime Minister Boris Johnson showed signs of recovery after three days in intensive care.

"The prime minister has been able to do short walks, between periods of rest," a Downing Street spokesman said.

The pandemic has shaken the global economy, and the International Monetary Fund, which has $1 trillion in lending capacity, said it was responding to calls from 90 countries for emergency financing.

G20 energy ministers, meanwhile, pledged to work together to ensure oil market stability after major oil producers agreed to cut output.

A dramatic slump in oil demand, worsened by a Saudi-Russia price war, has sent prices crashing to near two-decade lows in recent weeks.

In much of the developing world, there are fears the worst is still to come.

War-torn Yemen, already suffering one of the world's most acute humanitarian crises, reported its first case.

In Brazil, authorities confirmed the first deaths in Rio de Janeiro's slums, where overcrowding and poor sanitation have raised fears of catastrophe.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/


@ Jackie San



Saturday, 11 April 2020

Bos suruh balik Malaysia - PKP Singapura

NETIZEN TAK BERSYUKUR...
KUTUK PUSAT KUARANTIN JOHOR BAHRU !

AMAT KETERLALUAN !

Demikian disifatkan seorang pengguna FACEBOOK yang memuat naik dan menghina Pusat Kuarantin yang dikuatkuasakan Kerajaan Negeri Johor Bahru. Bahkan penghinaan juga ditujukan dengan mengherdik golongan MA, Doktor, Pembersih Bangunan serta pihak pengurusan bahkan #Frontliner yang bertugas turut terkesan dengan tindakan beliau.

Pengguna yang bernama Jaspal S. Dyna itu dipercayai mendakwa pusat kuarantin Johor Bahru sebagai pusat kuarantin bagi warga Malaysia yang kembali dari Singapura sebagai terok, kotor dan jijik.

"Pusat Kuarantin di Johor Bahru amat menggelikan, terlalu kotor. Dahla kami diletakkan 3 -4 orang dalam satu bilik. Mereka ingat binatang ka kami ni!!!


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

"Binatang pun tak nak duduk dalam bilik macam itu. Tolong kami, bantu kami, kami bukannya binatang! Kalau macam nilah, bagus kami mati daripada duduk pusat kuarantin ni," katanya dalam FACEBOOK Kelmarin.

Begitulah kecamannya terhadap kemudahan pusat kuarantin yang disedikana oleh kerajaan bagi mengisolasi warga Malaysia yang kembali dari Singapura selepas diarahkan untuk balik ke Malaysia itu.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Institut Pengajian Tinggi Islam Johor (Marsah), Johor Bahru kelmarin dijadikan pusat kuarantin sementara oleh kerajaan bagi memutuskan rantaian jangkitan wabah COVID-19. Berikutan desakan majikan Singapura ke atas semua pekerja asing, maka pekerja asing Singapura diarahkan untuk meninggalkan negara itu akibat COVID-19. Manakala bagi pekerja yang berkhidmat di sektor gerai atau kedai makan masih diperlukan bagi meringankan bebanan penduduk negara itu untuk mendapatkan perkhidmatan makan dan minum.

Isolasi berkenaan dilaksanakan selaras dengan Perintah Kawalan Pergerakan yang dikuatkuasakan sehingga 14 April 2020 ini.

Bagaimanapun, Jaspal yang menghina sekeras-kerasnya pusat kuarantin berkenaan dikecam netizen dan Jaspal disifatkan kejam dan tidak mensyukuri apa yang negara dan Frontliner korbankan untuk mereka.

"Saya tidak rasa Jaspal untuk pulang ke Johor. Sepatutnya dia tidak payak kembali ke Malaysia terus. Kalaulah dia merenggek dan jijik matanya memandang apa kemudahan yang telah disediakan oleh Kerajaan Negeri Johor, baik duduk ja dekat Singapura ataupun kalau kaya sangat dan banyak duit, kuarantin kan dirinya dekat hotel Singapura dari menyusahkan kita.

"Kalaulah Tuhan hadiahkan Jaspal COVID-19, nanti memberi kesan pulak ke atas rakyat Johor. Jalan terbaik biarkan dia mati dekat Singapura, itu masalah dia sendiri,"kata Jim MH.

"Pertama sekali lihat sampah boleh mengadu berkenaan pusat kuarantin. Dia sepatutnya duduk dekat tong sampah, " Kecam Hazlan Hidzir.

"Orang bagus mati daripada duduk situ? Jadi, tunggu apa lagi, pergilah mati cepat, " Luahan Mohd. Fairuz Khalid.

"Sepatutnya Jaspal tu bersyukur," Ini Malaysia Negara Paling Aman di Dunia, Ko Sepatutnya bersyukur," Nasihat Sulaiman Puteh.

"Inilah keadaan orang yang tak boleh tunduk ke bawah. Sudah rasa diri hebat kerja di Singapura konon. Malang sekali disuruh balik ke Johor semula. Kalau ko rasa hebat, sepatutnya bos ko sayang ko dan x arah ko balik. Ini tak... Tak mungkin bosko pun x suka ko...haha padan muka...konon hebat," kata Kak Yuz.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Terdahulu, Suara Merdeka menerbitkan komentar seorang netizen yang memuji cara pengendalian pusat kuarantin oleh Kerajaan Negara Malaysia.

Katanya, selain Pakej Rangsangan Ekonomi yang dirasai rakyat, pusat kuarantin khusus untuk rakyat Malaysia juga wajar dipuji.

Pusat Kuarantin di Malaysia lengkap segala-galanya, dari pemberian makan minum percuma, diletakkan tv, ruang solat, tilam, bantal, shampoo, bahkan tuala turut disediakan. Apa yang paling terbaik #WIFI percuma turut disediakan.

Mereka yang ditempatkan harus bersyukur kepada Kerajaan Malaysia dan #Frontliner.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

@ Jackie San

Friday, 10 April 2020

Najib, Mahfuz, Fuziah dan Rosmah Layak Bantuan Prihatin Nasional - Ahli Parlimen

SELEPAS NAJIB DAN MAHFUZ, GILIRAN FUZIAH PULA TERKEJUT 'LAYAK' TERIMA BANTUAN PRIHATIN NASIONAL !

KUANTAN :
Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh terkejut apabila beliau menerima makluman yang layak dan lulus untuk menerima Bantuan Prihatin Nasional (BPN) 2020.

Beliau berkata amat bersyukur, dia sendiri telah membuat semakan dan mendapati permohonannya berstatus 'lulus' sedangkan hakikatnya beliau mengakui yang mana dia bukan penerima Bantuan Sara Hidup (BSH) dan tidak pernah membuat sebarang permohonan untuk BPN. Mungkin ini rezeki pemberian dari kerajaan baru, kata beliau.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

"Saya terpanggil untuk membuat semakan selepas tular berita berkenaan ada ahli parlimen, menteri, isteri mantan Perdana Menteri 'Rosmah Mansur' serta mantan timbalan menteri telah menerima kelulusan BPN dan sudah pun berbelanja barang keperluan dapur dari rezeki wang bantuan tersebut.

"Tidak disangka dan agak terkejut apabila saya sendiri pun menerima perkhabaran yang serupa iaitu 'lulus' untuk menerima bantuan sedemikian rupa," Alhamdulillah sebab saya memang menghargai pemberian ini. Katanya melalui satu kenyataan di sini, hari ini.

Beliau yang juga mantan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) berkata, perkara itu menimbulkan persoalan bagaimana ia diluluskan dalam sistem sedangkan dia tidak layak menerima BPN.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Kesilapan Serius Kerajaan 

"Kesilapan ini mungkin turut melibatkan lebih ramai individu yang tidak layak tetapi lulus untuk menerima bantuan seumpama ini.

"Memandangkan bayaran akan dibuat secara terus, saya khuatir, ramai yang tidak menyemak dan tersalah terima, " katanya.

Beliau berkata, BPN yang diluluskan secara automatik tanpa permohonan terbuka membawa kepada kesilapan sistem yang amat serius dan menjejaskan golongan yang sepatutnya dapat bantuan.

"Sumber negara perlu digunakan sebaik mungkin dalam keadaan kita memerangi penularan wabak koronavirus (COVID-19) dan kesilapan begini tidak sepatutnya berlaku," katanya. Kementerian berwajib harus mengambil tindakan segera jika kelewatan maka kerajaan akan rugi besar.

Mahfuz Lulus BPN, Mahu Belanja Najib Buka Puasa, Ramadhan Kelak Sekali Najib Reply Balik !...

Sebelum ini Ahli Parlimen Pokok Sena Mahfuz Omar mengakui bahawa beliau disenaraikan sebagai 'Lulus' untuk menerima Bantuan Prihatin Nasional (BPN).

Ekoran itu, beliau menggesa agar kerajaan mengkaji semula sistem saringan dalam menentukan penerima yang layak menerima bantuan seumpama itu.

"Saya difahamkan, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) akan menerima senarai siapa yang benar-benar layak, berasaskan berapa nilai cukai yang layak dibayar dan berapa nilai yang tidak layak dibayar. Kemudian barulah mereka memutuskan bantuan harus disalurkan kepada mereka yang benar-benar layak.

Hasil daripada apa yang kita lihat sekarang ini menampakkan yang sistem LHDN sedia ada masih gagal mengesan mereka yang benar-benar layak kerana masih ada juga mereka yang tidak sepatutnya menerima bantuan diluluskan. 

"Jadi bagi saya, sistem ini perlu dilihat semula kekebalannya. Bahkan pegawai IT LHDN kedapatan masih lemah nilai kepintaran sedia ada kerana masih gagal menanggani masalah yang jelas di mata kita, " katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Ditanya sama ada beliau sudah menerima wangitu di dalam akaun banknya, Mahfuz berkata bahawa beliau tidak tahu kerana tidak menggunakan sistem semakan dalam talian bagi akaun banknya, selain tidak dapat meninggalkan rumah ketika ini.

Bagaimanapun, katanya, beliau akan tetap menunaikan janji untuk berbuka puasa bersama mantan perdana menteri Najib Razak untuk sama-sama berbuka puasa, kerana itu niat nazar dia.

"Saya dah janji dengan Najib di Facebook, masa sidang parlimen ini, saya nak belanja dia berbuka puasa guna duit bantuan ini."

"Yang lebih saya akan derma untuk tabung guamannya beritan banyak pulak najib terima saman, sebab dia yang muat naik di Facebook mula-mula. Saya anggap dia peminat setia saya, saya akan bantu dia sebaik mungkin," katanya berseloroh, merujuk respons yang dibuatnya terhadap hantaran Ex-PM Najib di Facebook.

Berikutan Respond Balas Najib Razak

"Terima kasih, Dato Mahfuz. tapi seperti yang saya kata semalam, sesiapa yang menerima bayaran bantuan kerajaan PN ini dan rasa tidak memerlukannya, boleh salurkan bayaran itu kepada Tabung COVID kerajaan.

Dikendalikan Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA), sumbangan boleh disalurkan kepada tabung ini. Inilah cara paling selamat untuk mengembalikan wang tersebut kepada kerajaan kita.

Najib sebelum ini juga pernah menyorot bahawa pemimpin Amanah itu tersenarai sebagai penerima layak BPN.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

"Saya diberitahu (dan pihak saya juga telah memeriksa baki secara online di bank) bahawa Mahfuz layak menerima bantuan seribu ringgit Bantuan Prihatin Nasional. Wah Tahniah Dato !!!

"Minta belanja Kepci (KFC) bila wang dibayar, ya???" kata Najib pada kiriman Facebook itu.

Najib membuat hantaran itu selepas semalam, Malaysiakini melaporkan isterinya, Rosmah Mansor juga tersenarai sebagai 'lulus' menerima RM 800 di bawah program BPN.

Ini berdasarkan semakan di laman Web LHDN dengan memasukkan nombor kad pengenalan pasangan mereka. Mungkin ini rezeki pemberian kerajaan baru kepada kami bertiga kata beliau.

Semakan dibuat selepas beberapa netizen membangkitkan isu dalam talian dengan menggunakan kad pengenalan pasangan berkenaan yang didapati daripada dokumen mahkamah.

Bagaimanapun, semakan selanjutnya terhadap status bantuan BPN yang diterima Rosmah pada jam 11.50 malam pula menunjukkan ada paparan perbezaan.

Jika sebelumnya hasil semakan memaparkan status 'lulus', kini tetiba maklumat keputusan telah berubah. Najib turut mempersoalkan kredibiliti dan integriti pihak pengurusan LHDN seumpama mempermainkan rakyat yang buat masa kini mengalami masalah hasil bencana COVID-19.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

@ Jackie San

Thursday, 9 April 2020

Cara Bungkus Tauge Dengan Betul Tahan Lama

Artis Kecam Netizen Buangla TV

" Kalo Nak Buang Artis Buanglah Sekali Dengan Tv Korang " - Pelakon Beego Mula Bersuara Mewakili Seniman Malaysia

Kisah Artis ???
Kisah artis yang meminta dan merayu bantuan kerajaan masih lagi kedengaran apabila ramai pihak membicarakan mengenainya di media sosial. Terbaru Penampakkan Pelakon Beego mula bersuara mewakili seniman terulung Malaysia apabila ramai kenalan Facebook beliau menjadi netizen dan turut sama kengkritik sebilangan artis yang hipokrik dan ego yang kini merayu-rayu meminta bantuan ehsan kerajaan.

Sebagai seorang pelakon dan artis di Malaysia terkemuka ini, dia juga turut kecewa dengan situasi masa kini lebih - lebih lagi isu yang dibabitkan penghinaan artis terlebih pandai dari netizen di media sosial. Sebelum ini ramai artis dikritik hebat kerana artis tersebut meminta bantuan khusus manakala sikap yang ditunjukkan oleh artis terkemuka iaitu Zarina Anjoulie yang dengan nada menyindir sebilangan artis mendapat pujian dan "likes" kerana beliau menyebelahi netizen.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Kita artis veteran memang menyukai kelantangan Zarina Anjoulie yang tidak fake dan berani berkata benar mengenai artis yang meminta - minta ehsan kerajaan itu, bukan bantuan prihatin biasa tetapi kita sebagai artis memerlukan bantuan yang lebih khusus dan martabat kami sebagai artis tanahair harus dikenang sehingga akhir hayat daripada kerajaan Malaysia.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Zarina Anjoulie turut memaparkan video dan tomahan sebilangan artis / seniman negara yang memburukkan netizen dan sekarang Zarina Anjoulie terkini menjadi popular di media sosial video live "Instagram" bahkan setiap saat, masa, dan jam netizen di luar sana memegang telefon pintar untuk menantikan "posting" terbaru daripada Zarina Anjoulie yang mana amat menyebelahi netizen.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Zarina Anjoulie gosip anjoulielavocah1 merupakan artis yang popular kerana sedang hangat mengkritik artis seniman Malaysia yang meminta-minta bantuan ehsan kerajaan. Zarian Anjoulie terkini minta seniman Tanahair untuk berhenti meminta-minta bantuan kerajaan kerana mereka tidak layak dan sudah kaya - raya. Harapan Zarina Anjoulie agar kerajaan lebih pentingkan warga emas, ibu tungal, OKU dan mereka yang amat memerlukan dan jangan lupa untuk kerajaan membantu sebaiknya mereka di barisan hadapan "Frontliner".

Terima Kasih Zarina Anjoulie.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

@ Jackie San




Wednesday, 8 April 2020

PRIHATIN BANTUAN RM 1.15 BILION KHAS UNTUK RAKYAT SARAWAK AKIBAT COVID 19 - KM ABANG JOHARI

COVID-19 : SARAWAK PERUNTUK BANTUAN RM 1.15 BILION

KUCHING : Sarawak memperuntukkan RM 1.15 bilion di bawah 'Pakej Bantuan Khas Sarawakku Sayang' bagi mengurangkan kesan kelembapan ekonomi dan kesulitan yang dihadapi rakyat akibat wabak KoronaVirus (COVID-19).

Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg berkata, dana berkenaan akan disalurkan melalui 16 langkah proaktif terutama kepada barisan hadapan, isi rumah dan komuniti perniagaan yang amat memerlukan sokongan ketika ini.

"Ia adalah langkah proaktif oleh GPS (Gabungan Parti Sarawak) untuk kesejahteraan rakyat Bumi Kenyalang," katanya pada sidang media di Wisma Bapa Malaysia.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Langkah berkenaan termasuk diskaun bil elektrik untuk kegunaan domestik, komersial dan pengguna industri sebanyak lima hingga 25 peratus bagi tempoh April hingga September 2020, yang akan memberikan manfaat kepada hampir 686,847 pengguna seluruh Negeri Sarawak.

"Diskaun 10 hingga 25 peratus terhadap bil air bulanan juga diberikan kepada pengguna domestik, komersial, dan industri bagi tempoh yang sama. Diskaun secara 'one-off' ini akan memberi manfaat kepada 568,247 pengguna di seluruh negeri,"katanya.

Abang Johari turut mengumumkan insentif khas bulanan RM 300 selama enam bulan bermula April kepada 6,232 doktor perubatan, jururawat dan kakitangan perubatan yang bekerja keras di hospital dan klinik seluruh Negeri Sarawak.

Insentif khas bulanan sebanyak RM 200 juga akan diberikan kepada 535 anggota jabatan imigresen dalam tempoh yang sama atas khidmat mereka menjaga pintu masuk seluruh negeri, 3,395 anggota polis dan kakitangan bilik operasi negeri, 590 anggota Angkatan Tentera dan 590 anggota RELA.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

"Diskaun sebanyak 50 peratus juga diberikan bagi sewa ruang niaga dan gerai-gerai selama enam bulan sehingga September 2020 yang dijangka memberi manfaat kepada 10,000 penjaja di bawah kelolaan pihak berkuasa tempatan," katanya.

Beliau berkata kerajaan negeri akan memberi pengecualian ke atas yuran permit dan lesen peniaa serta penjaja pasar malam, tamu dan bazaar Ramadhan, di samping diskaun 25 peratus terhadap kadar penilaian tahunan yang melebihi RM 400 ke atas untuk perumahan, komersial, industri dan syarikat tujuan khas bagi 2020.

"Sebagai langkah membantu PKS (Perusahaan Kecil dan Sederhana) terhadap aliran tunai dan mengurangkan bebanan kewangan mereka, Kerajaan Sarawak memutuskan untuk menangguhkan pembayaran balik pinjaman selama sembilan bulan berkuat kuasa April 2020," katanya.

Abang Johari berkata, kerajaan negeri juga mengarahkan dua juta penutup hidung dan mulut diedarkan kepada rakyat menerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri. Kerajaan juga akan mendapatkan peralatan Perlindungan Peribadi (PPE), makanan dan lain-lain bekalan untuk petugas barisan hadapan yang terlibat dalam menjalankan ujian, mendiagnosis dan merawat pesakit berisiko COVID-19.

Langkah-langkah lain yang diumumkan termasuk pertambahan skim kredit mikro sebanyak RM 20 bilion untuk PKS bagi mengembangkan dan mengekalkan perniagaan mereka, 30 peratus diskaun untuk sewaan tanah, penangguhan premium tanah tahun 2020, pengecualian yuran lesen hotel dan rumah penginapan serta 50 peratus diskaun selama enam bulan terhadap skim perumahan Perbadanan Pembangunan Perumahan Negeri.

"Pakej Bantuan Khas Sarawakku Sayang ini model yang mengimbangi antara rakyat dan perniagaan bagi mengurangkan impak kelembapan ekonomi akibat wabak COVID-19.

"Kerajaan GPS turut merasai kesusahan yang dialami oleh rakyat Sarawak ketika ini (dan) kita juga tidak tahu bila wabak ini akan berakhir namun marilah kita mengharunginya bersama-sama," katanya.

Selain itu, Abang Johari juga menyeru seluruh Rakyat Bumi Kenyalang berganding bahu untuk memastikan senantiasa berada di rumah, elakkan keluar tanpa keperluan, senantiasa menjaga kesihatan, bersih dan amalkan gaya hidup sihat bagi memastikan penularan COVID-19 di Negeri Sarawak.

" HIDUP SARAWAK "

" SARAWAKKU SAYANG "


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/


@ Jackie San


Sunday, 5 April 2020

6 April 2020 Bantuan Prihatin Nasional Masuk Ke Akaun Bujang dan Isi Rumah

8.3 Million Household to receive Prihatin Nasional Aid From April 6, 2020

KUALA LUMPUR : 
The first phase payment to the Prihatin Nasional Aid (BPN) announced by Prime Minister, Tan Sri Muhyiddin Yassin will be made in stages starting on Monday April 6, 2020.

Finance Minister, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz said the BPN, with a total of RM 9.24 billion, would be paid in two phases.

" I am pleased to announce that the first phase of BPN (under the Prihatin Rakyat Stimulus Package) for 8.3 million household recipients and single individuals have been approved.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

" The first phase of payments of RM 5.63 billion will be made in stages beginning April 6, 2020 (Monday), " he said in a statement today.

In this regard, he advised the public to be wary of scammers who dared to take the opportunity do deceive the public who needed the help of this aid.

" Recipients are advised to refer to official sources and not to disclose any information to unidentified persons, " he said.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

On March 24, 2020 Prime Minister announced a RM 250 billion Prihatin Rakyat Stimulus Package to be channelled to all public and private sectors affected by the COVID-18 pandemic.

Of that, nearly RM 128 billion was allocated to protect the welfare of the people and another RM 100 billion to support businesses, including the small and medium enterprises (SMEs).


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

@ Jackie San


<< COVID -19 YOU MUST READ >>

















Saturday, 4 April 2020

Heh...Stupid ' idiot ' Polis -TONG

WANITA JERIT 'IDIOT' TERHADAP POLIS SEMASA SEKATAN JALAN PKP
DIHADAPKAN KE MAHKAMAH DENGAN 2 PERTUDUHAN KES !

Rasanya semua kita tahu kejadian tempoh hari di mana seorang wanita sewenang - wenangnya menjerit dengan kata-kata yang tidak menyenangkan akibat terperangkap dalam kesesakan lalulintas akibat sekatan pihak polis yang menjalankan tugas yang diamanahkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula 18 Mac hingga 14 April 2020.

Lanjutan dari kejadian tersebut, wanita berkenaan sudahpun kini dihadapkan ke Mahkamah Majistret Petaling Jaya dengan dua (2) kes pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Nurshahira Abdul Halim. Walau bagaimanapun, tertuduh yang bernama TOng Poh Kim, 44 mengaku tidak bersalah atas kedua-dua pertuduhan berkenaan dan mengherdik tindakan hakim yang menjatuhkan hukuman tersebut.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Dua pertuduhan tersebut adalah menghalang penjawat awam untuk menjalankan tugas rasmi menurut Seksyen 186 Kanun Keseksaan dan juga mengeluarkan perkataan kesat iaitu tidak sopan kepada penjawat awam mengikut Seksyen 14 Akta Kesalahan Kecil-Kecil 1955. Tong didakwa melakukan perbuatan itu ketika sekatan jalan raya Ops COVID-19 penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Persiaran Surian, Jalan Damansara-Kota Damansara pada 31 Mac, 2020 pada jam 0940 pagi.

Mengikut pertuduhan pertama (1), tertuduh di Jalan Persiaran Surian yang menghala masuk ke Pelangi Damansara didapati berkelakuan kurang sopan terhadap anggota polis bernama Koperal Izuan Hasim Nor Hamzah dengan berkata 'idiot'.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Manakala pertuduhan kedua (2), wanita itu didakwa pada hari, masa dan tempat yang sama dengan sengaja menghalang penjawat awam iaitu polis Korporal Izuan Hasim Nor Hamzah daripada menjalankan tugas-tugas dengan fungsi jawatannya.

Jika disabitkan kesalahan, tertuduh boleh didenda RM 100 bagi kesalahan yang pertama dan hukuman kedua adalah lebih berat dengan boleh dikenakan hukuman penjara sehingga dua (2) tahun dan denda RM 10,000 atau kedua-duanya.

Tong yang diwakili peguamnya, Datuk Suraj Singh bagaimanapun mengaku tidak bersalah dan memohon untuk dibicarakan. Beliau juga berbesar hati memaklumkan yang tindakan beliau adalah betul dan tidak salah.

Timbalan Pendakwa Raya Mohamad Firdaous Mohamed Idris mencadangkan supaya tertuduh dibenarkan dengan wang jaminan RM 1,000. Bagaimanapun peguam bela tertuduh meminta mahkamah supaya meringankan hukuman berikutan tertuduh tiada pendapatan tetap.

Nurshahira membenarkan tertuduh dijamin sebanyak RM 1,000 untuk pertuduhan pertama dan RM 3,000 untuk pertuduhan kedua dengan seorang penjamin dan menetapkan 20 Mei 2020 sebagai tarikh serahan dokumen kes dan sebutan kes semula sebelum penentuan nasib Tong.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

@ Jackie San 

Thursday, 2 April 2020

Apparently Trump's Big Power Finally Failed Block Spreading " COVID-19 "

TRUMP'S Failed COVID-19 Respond Will Be Detrimental To Latinos

Donald Tump's failure to quickly respond to coronavirus has brought us to the brink of an economic meltdown. Latinos who are especially vulnerable to recessions will pay a steep price for Trump's incompetence.

Despite knowing about a coming pandemic since January 2020, the president consistently minimized, deflected and mislead the public about the seriousness of the COVID-19 threat. Since squandering precious time to prepare, our stock market crashed, hospitals do not have enough coronavirus test kits, and states do not have enough health supplies to meet demand.

Trump, who has pinned his reelection on his economic stewardship, has made the pandemic worse and all but ensured an economic downturn of epic proportions.

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Already nearly 3.3 million people filed for unemployment last week according to the Department of Labor. One in three Americans say they or an immediate family member have been laid off or lost their job as a result of the pandemic, and half report a cut in pay or work hours. Economists expect April job losses could range from 500,000 to 5 million.

An economic downturn of this scope would be devastating to the Lationo community.

Lationos make up significant portions of the hospitality, construction, leisure and agricultural sectors of our labor market, and are the largest uninsured population in America. These workers and uninsured families are unable to telecommute, will not be paid if their jobs are lost, and likely do not have immediate access to health care.

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

The Pew Research Center recently found that anxiety around the coronavirus and the economy is already sky-high with the Lationa community. Eight-three percent of Latinos see the coronavirus as a threat to their personal finances, with half viewing it as a major threat. Forty-seven percent of employed Hispanic adults say they would not get paid if the coronavirus caused them to miss more than two weeks or work, compared to 39 percent of black and 29 percent of white respondents. As the Congressional Hispanic Caucus noted only 16 percent of Latinos can currently work from home.

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/


Before the coronavirushit 78 percent of workers were living paycheck to paycheck; if these workers cannot work during the downturn, how will they feed their families, or pay the rent? The lack of preparedness coupled with inequitable policies will have devastating consequences for these Americans.

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

The coronavirus is a natural disaster, our economy and health care system are Republican made ones.

In 2017 the Republican-controlled Congress passed a massive tax bill without paying for it. Since then the government has increased federal spending to prop up a slowing economy, as a result, deficits have soared to the $ 1 trillion mark. When deficits get high, conservatives cut social safety net programs that working families are going to desperately need.

Case in point, the Senate coronavirus stimulus package offers half a trillion dollars towards loans for corporations, $ 100 billion to hospitals, a one-time payment of $ 1,200 to most Americans and nothing to immigrants.

Latinos need access to health care, we are the most uninsured population in the country. Inexplicably at a time when Americans desperately need access to health care, the president has double down on a lawsuit to end the Affordable Care Act.

The administration has also adopted changes that sharply cut health care marketplace financial assistance, making it much harder for those most at-risk families to receive health care. They did this by cutting premium tax credits for at least 7.3 million consumers and encouraged states to adopt waivers making large cuts to premium tax credits for lower-income people.

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

The president's undermining of the ACA has increased the rate of uninsured every year he has been in office-and millions more American are uninsured as a result. That's millions of Americans who lack coverage if they get sick from the coronavirus.

Trump didn't cause this pandemic, but his lack of early action has taken a terrible situation and made it exponentially worse. His incompetence and inequitable economic and health care policies have created chaos and a lack of preparedness will cost Americans and the most vulverable dearly for generations to come.

So Sad...

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/


@ Jackie San

Featured post

The Thriller Film Sinks Teeth Into Hungary's Opposition !

 THRILLER FILM SINKS TEETH INTO HUNGARY'S OPPOSITION     " We screwed up," reads the giant billboard on the highway into Budap...