2020年4月22日水曜日

Cara Mudah Perangi COVID-19

Penyakit Paling DItakuti di seluruh dunia pada masa ini adalah wabak KoronaVirus COVID-19 yang mula dikesan di Wuhan, Negara China sekitar pertengahan Bulan Disember 2019 tahun lepas.

Namun, penyakit ini mula menjadi isu paling serius di negara kita ekoran gelombang penularannya  yang turut mencatat 89 Kes Kematian sehingga 19 April 2020.

Disebabkan kritikalnya wabak ini, kerajaan telah mengambil inisiatif dengan mengisytiharkan Perintah Kawalan Pergerakan pertamanya iaitu selama 14 hari bermula 18 Mac lalu sehingga 31 Mac 2020 bagi membendung penularan wabak COVID-19.

Sejurus itu, kerajaan meneruskan inisiatif dengan mengisytiharkan Perintah Kawalan Pergerakan Keduanya iaitu selama 14 hari sambungan kepada 14 hari yang pertama bermula 01 April 2020 hingga 14 April 2020 bagi melihat dan memantau kepatuhan serta menyekat/membasmi penularan COVID-19. 


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Inisiatif kerajaan yang prihatin kepada keselamatan rakyat Malaysia diambil dengan langkah melanjutkan Perintah Kawalan Pergerakan 14 hari lagi mulai 14 April 2020 sehingga 28 April 2020 nanti. 

Namun, tanpa memahami apakah sebenarnya tujuan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini, ia telah 'disalahgunakan dan disalah tafsirkan' segelintir masyarakat yang menganggap sewenang-wenangnya kerajaan memberikan 'cuti' percuma kepada rakyat Malaysia.

Apabila Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan, rakyat mula membanjiri Terminal bas Selatan (TBS), Lapangan Terbang, Stesen Keretapi untuk pulang ke Kampung halaman tanpa memikirkan kemungkinan besar mereka akan dijangkiti virus COVID-19, membawa balik virus ini ke kampung halaman, keluarga mahupun menyebarkan virus tersebut kepada rakan dan teman. Ianya berpunca akibat kesesaka, bersesak-sesak dan seterusnya berjaya membawa virus berkenaan dan boleh jadi merebak pula di kampung halaman masing-masing. Kes seumpama boleh disimpulkan berlaku kepada rakyat kita yang tidak sedar bahayanya virus ini yang telah mengakibatkan satu kampung lumpuh yang mana telah mengadakan majlis makan-makan besar-besaran sebelum ini.

Di samping itu juga, Dato Siti Nurhaliza meluangkan masa membantu kerajaan dalam memberikan khidmat sosial masyarakat dengan merayu supaya rakyat Malaysia terus 'Stay At Home' dan tidak pulang ke kampung.

Tidak kurang pula golongan yang paling ketara itu, para doktor dan jururawat yang tidak henti-henti merayu supaya masyarakat kita dapat membantu dengan tidak menambah bilangan kes di hospital kerana apa, mereka telah letih, tiada masa berehat, bersama keluarga di rumah malah mereka ingin hidup seperti sediakala bersama keluarga tercinta seperti rakyat lain. Pihak media sama ada melalui radio, televisyen, akhbar dan media sosial sudah memainkan peranan masing-masing untuk membantu kerajaan dalam mewar-warkan kempen 'Stay At Home' demi untuk mengurangkan penambahan kes positif jangkitan virus COVID-19.

Namun, di manakah peranan dan tanggungjawab kita sebagai rakyat bagi membantu dalam membasmi penularan wabak COVID-19 ini ?

Kerajaan hanya mengarahkan rakyat untuk kekal berada di rumah masing-masing dan mengurangkan pergerakan selama 14 hari sahaja selain menjaga kebersihan diri sebagai langkah mudah mencegah penularan jangkitan virus COVID-19. Perkara begitu mudah mengapa sukar untuk rakyat fahami dan ikuti arahannya ?

Masih ada segelintir rakyat yang membuka gerai untuk jualan, bersukan dan juga kehulu-kehilir tanpa tujuan (dengan alasan boring duduk di rumah). Di manakah peranan kita sebagai rakyat yang prihatin bagi menyokong tindakan kerajaan dalam membasmi virus ini ?

Tolonglah !!!
Jangan bersikap pentingkan diri sendiri kerana kita fikir kita sihat tetapi tanpa kita sedari kitalah pembawa kepada virus itu sebenar-benarnya....

Mahukah kita menjadi masyarakat yang prihatin ???
Mudah sahaja, ikuti saranan saya seperti berikut.
Mudah...
Sekat Penularan Virus COVID-19 Pls.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Pertama : Kerap Cuci Tangan

Jika balik dari kerja atau keluar dari rumah, sentiasa mengutamakan kebersihan diri seperti kerap mandi, merendam pakaian selepas keluar dari rumah, keap mencuci tangan dengan betul menggunakan sabun atau menggunakan bahan pencuci tangan (hand sanitizer 75% ke atas) ataupun mencuci tangan dan kaki dengan air bersih. 

Selain itu, disinfeksi kawasan rumah juga sangat digalakkan untuk membasmi virus ini.

Campurkan satu penutup peluntur (contoh Klorox) dan sembilan penutup air sahaja dan mula disinfeksi tempat yang kerap disentuh seperti tombol pintu, suis lampu, telefon, alat kawalan, kepala paip dan pintu peti sejuk.

Kedua :Memakai Topeng Muka dan Hidung

Sekiranya anda merasakan diri tidak sihat dan mempunyai simptom seperti batuk, selesema, demam maka disarankan untuk menggunakan topeng muka dan hidung. Jika perkara ini berterusan, dinasihatkan untuk mendapatkan rawatan di klinik atau hospital berhampiran. Jangan menggunakan topeng muka danhidung yang sama berulang-ulang kali, sebaliknya keraplah untuk menukar topeng muka danhidung dari masa ke semasa. Paling mudah, selepas menggunakan topeng muka dan hidung yang sama, amalkan untuk menjemur topeng muka dan hidung jika tiada stok baru (buat seketika).

Ketiga : Jaga Jarak 1 Meter

Sekiranya memerlukan anda untuk keluar seperti membeli barang keperluan dapur, pergi bekerja atau atas urusan yang tidak dapat dielakkan, pastikan anda menjaga jarak satu meter supaya tidak bersentuhan.

Selain itu, kita juga digalakkan untuk menjaga kesihatan dengan baik seperti makan makanan yang berkhasiat dan melakukan senaman ringkas di dalam rumah.

Alternatif lain aktiviti yang boleh dirancang semasa Perintah Kawalan Pergerakan ini adalah seperti mengisi masa dengan aktiviti keagamaan seperti berdoa dan membaca kitab.


Keempat : 'Stay At Home'

Dengan kekal berada di dalam rumah dapat menghindarkan diri kita daripada dijangkiti virus COVID-19. Inilah masa terbaik untuk meluangkan masa yang berkualiti bersama ahli keluarga. Ibu bapa boleh menjadi kreatif dengan melakukan pelbagai aktiviti bersama anak-anak seperti membersih rumah, berkebun, bertukang, memasak bahkan bersukan yang bersifat dalaman dan tidak perlu keluar dari rumah bersama ahli keluarga. Dengan itu, keakraban keluarga dapat dipupuk ke arah positif.


Kelima : Kuarantin Diri

Sekiranya anda salah satu kluster yang baru pulang ataupun kembali dari bertugas daripada mana - mana daerah, bahagian, negeri ataupun negara terutamanya kembali dari China, Korea Selatan, Itali, Jepun, Brunei, Amerika dan Iran bahkan dari lokasi Zon Merah sekalipun, anda dinasihatkan untuk melaporkan diri kepada pusat kesihatan dan melakukan kuarantin diri selama 14 hari berturut-turut.

Sila rujuk ke klinik ataupun hospital terdekat sekiranya anda mendapat gejala seperti batuk, demam, selesema, sakit tekah dan kesukaran untuk bernafas dengan kadar segera.


Keenam : Lakukan Saringan 

Sekiranya ada simptom-simptom di atas, maka silalah datang dan membuat saringan kesihatan secara percuma di pusat kesihatan tanpa perlu dicari. Bantulah kerajaan dengan tampil secara sukarela dan menjalani pemeriksaan saringan yang ditetapkan terutama kepada mereka yang pergi ke perhimpunan ijtimak tabligh Masjid Seri Petaling, Perhimpunan Gereja, Perhimpunan Taipussam ataupun mana-mana majlis jemputan makan.

Kerajaan dilihat sudah memainkan peranan mereka untuk membasmi virus COVID-19 dengan seriusnya, maka marilah kita menyokong usaha kerajaan untuk memulihkan keadaan supaya boleh kembali kepada sedia kala dengan hanya kekal berada di dalam rumah selama 14 hari sahaja.

DIharapkan dalam tempoh ini, negara kita akan pulih dan wabak ini cepat dapat dikawal penularannya. Bayangkan kita kurang dari seminggu lagi untuk mengerjakan ibadah puasa, bagaimana rutin berpuasa di siang hari dalam keadaan tidak selamat dan bagaimana pula hendak berterawikh pada malam hari sedangkan masjid ditutup seperti sekarang yang kita sedari sekarang masjid dan surau sunyi tanpa adanya 5 kali Solat Jumaat sudah. Amat sedih bukan ? 

Kemungkinan besar begitu juga nanti kegagalan kita membendung penularan virus COVID-19 ini kemungkinan Hari Raya Aidilfitri tidak mungkin tiadanya kunjung mengunjung, beramah mesra serta tiada lagi sambutan perayaan bermain bunga api, takbir raya dengan curahan air mata dan tiadanya sambutan Hari Keamatan dan Gawai Dayak.

Yang Jelas, Mungkinkan Tahun 2020 akan terlihat Perjumpaan Seluruh Umat Islam di Kota Makkah tidak ada sama sekali untuk menunaikan Haji ???

Wallahualam.

Pilihan Pasti Di Tangan Anda !!!


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

@ Jackie San





2 件のコメント:

  1. https://www.jacknjillscute.com/2020/04/cara-mudah-perangi-covid-19.html

    返信削除
    返信
    1. I never believed i would be healed from HIV someday. And I have been taking some medication from my doctor and there was no improvement. Few weeks ago i came on search on the internet if i could get any information concerning the prevention of this disease, on my search i saw a testimony of someone who has been healed from (HSV 2 and Cancer) by this Man Dr Sayo and she also gave the contact of this man and advise we should contact him for
      any sickness that he would be of help, so i wrote to Dr Sayo telling him about my (Hiv virus ) he told me not to worry that i was going to be cured!! hmm i never believed it, well after all the procedures and remedy given to me by this man
      few weeks later i started experiencing changes all over me as Dr, Sayo assured me that i have cured,after some time i went to my Doctor to confirmed if i have be finally healed, behold! it was TRUE, So friends my advise is if you have such sickness or any other at all
      you can reach Dr Sayo on his email, (sayoherbalhealer@gmail com) .....ALL THANKS TO GOD FB page https://www.facebook.com/Sayo-Herbal-Healer-100145798345000/ check blog: https://sayoherbalhealer.blogspot.com/
























      I never believed i would be healed from HIV someday. And I have been taking some medication from my doctor and there was no improvement. Few weeks ago i came on search on the internet if i could get any information concerning the prevention of this disease, on my search i saw a testimony of someone who has been healed from (HSV 2 and Cancer) by this Man Dr Sayo and she also gave the contact of this man and advise we should contact him for
      any sickness that he would be of help, so i wrote to Dr Sayo telling him about my (Hiv virus ) he told me not to worry that i was going to be cured!! hmm i never believed it, well after all the procedures and remedy given to me by this man
      few weeks later i started experiencing changes all over me as Dr, Sayo assured me that i have cured,after some time i went to my Doctor to confirmed if i have be finally healed, behold! it was TRUE, So friends my advise is if you have such sickness or any other at all
      you can reach Dr Sayo on his email, (sayoherbalhealer@gmail com) .....ALL THANKS TO GOD FB page https://www.facebook.com/Sayo-Herbal-Healer-100145798345000/ check blog: https://sayoherbalhealer.blogspot.com/
























      I never believed i would be healed from HIV someday. And I have been taking some medication from my doctor and there was no improvement. Few weeks ago i came on search on the internet if i could get any information concerning the prevention of this disease, on my search i saw a testimony of someone who has been healed from (HSV 2 and Cancer) by this Man Dr Sayo and she also gave the contact of this man and advise we should contact him for
      any sickness that he would be of help, so i wrote to Dr Sayo telling him about my (Hiv virus ) he told me not to worry that i was going to be cured!! hmm i never believed it, well after all the procedures and remedy given to me by this man
      few weeks later i started experiencing changes all over me as Dr, Sayo assured me that i have cured,after some time i went to my Doctor to confirmed if i have be finally healed, behold! it was TRUE, So friends my advise is if you have such sickness or any other at all
      you can reach Dr Sayo on his email, (sayoherbalhealer@gmail com) .....ALL THANKS TO GOD FB page https://www.facebook.com/Sayo-Herbal-Healer-100145798345000/ check blog: https://sayoherbalhealer.blogspot.com/

      削除

Featured post

'CRITICAL' WITNESS TO FILE TESTIMONY IN SUPPORT OF NAJIB'S COURT BID TO SERVE REMAINING SENTENCE AT HOME AS ORDERED BY PREVIOUS AGONG

'CRITICAL' WITNESS TO FILE TESTIMONY IN SUPPORT OF NAJIB'S COURT BID TO SERVE REMAINING SENTENCE AT HOME AS ORDERED BY PREVIOUS ...