2015年4月13日月曜日

" Backpacker ke Yogjakarta, Jawa Tengah Indonesia "


See the source image
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/


YOGJAKARTA, JAWA TENGAH INDONESIA




Percutian ke destinasi bermula penerbangan AK 5203 dari Kuching - Kuala Lumpur transit 3 jam sebelum terbang semula ke Yogjakarta Indonesia dari Kuala Lumpur AK 348 dengan harga tiket promosi yg amat murah dan berbaloi menjadikan impian ke yogja tercapai.

Yogjakarta Airport

    Perancangan awal di lakukan dengan menyediakan wang rupiah termasuk Ringgit di bekalkan takut minat membeli menebal.😎 Sebetulnya ada lebihan wang Rupiah tahun lepas destinasi ke Pontianak Kalimantan Indonesia. 😊😊☺️


    Hari pertama 090415, balai perlepasan antarabangsa Klia2 sambil menunggu penerbangan sempat disapa oleh sorang kakak yg amat ramah dr jogja. Byk tips dan juga nasihat dr akak tue .,, dtg pula sapaan dr seorang rakyat kita kira adikla yg belajar di sekolah pondok d jogja.




Kawan Baru

😍Sesampai di AirPort Adisutjipto yogja, kawalan yg ketat termasuk terpaksa berbaris pjg kerana passport dan borang lawatan perlu diteliti dan barulah dicop oleh pihak imigresen. AirPort yogja kecil lebih kurang bangunan Nya mcm AirPort Kota Bahru Kelantan tetapi ramai sungguh😊 keluar dari balai ketibaan ramai la abg2x teksi mempelawa pakej ke destinasi, ingat pesanan akak dan adik semasa di bilik boarding td maka aku hanya mengambil bus dari AirPort ke kota yogja. Naik bus hanyalah Rp 3600. Dlm bus yg selesa amat membanggakan. Ramai jugak backpacker yg naik bus.


Lebih kurang 30 min perjalanan maka sampailah ke kota yogja memang meriah. Aku memilih utk mencari penginapan dahulu Al maklum dr awal dinihari sudah terbang hingga ke senja.


Unyil Hotel YogjakartaPerjalanan dr KL- yogja adalah 2 1/2 jam. Masa di yogja adalah satu jam lewat dr Malaysia.😁😇bilik penginapan ku berdekatan malioboro Mall yg berharga Rp 275000 smlm kira mahal la utk seorg backpacker. Kiranya aku mbil utk penginapan 2 mlm. Adanya sarapan pagi tp aku x makan pun bcoz lauk Nya ayam kampung, sayur, keropok dan nasi. Yg best nyer aku mkn hanyala sayur kosong bersama nasi.😖😖😖😭😭😭kira bersyukurla. 
Menu Brekfaz di Unyil Hotel
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/
 
 

Jln2x mlm pertama d kota yogja amat cantik ramai pelancong. D tepi kota terdapatnya beca dan juga kereta kuda yg berderet menunggu pelanggan. 😲😲😲pada 100415 aku hanya pusing2x di kota yogja, sempat melawat tugu yogja serta Sta. Keretapi Yogja yg tersergam indah tetapi x la sebesar KL Sentral. Cuaca yg panas tidak melemahkan semangat ku berjln kaki ke lokasi tersebut.😍😍😍





See the source image
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Yogjakarta Sta.
 
Yogjakarta Sta. Keretapi
Tugu Yogjakarta
110415 hari ke3 berada di kota yogja. Seawal jam 0800 page aku bergerak menaiki  kereta yg d tempah menuju ke Candi Borobudur😊😊😎 perjalanan mengambil masa lebih kurang 1 1/2 jam dari Kota yogja ke Candi Borobudur. Bersama pakcik iaitu pemandu aku mmg peramah org Nya dengan pelbagai nasihat diberikan kpd aku.



Tempahan pakej ke 3 destinasi iaitu;



See the source image
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

1). candi Borobudur,
2). Merapi dan
3). candi Prambanan adalah Rp 400 k.


See the source image
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Utk destinasi pertama kos masuk termasuk parking kereta adalah Rp 400 k iaitu tiket utk 2 destinasi ( pelancong ) Borobudur dan Prambanan. Diberikan minuman kopi atau tea sebagai Selamat Datang sambil diikatkan kain biru di pinggang sebagai menghormati kawasan sembahyang. Ramai sangat pelancong yg ada di situ. Menaiki Candi yang amat tinggi menyeronokkan. Ada juga makcik pakcik yg x larat.😚😚😚aku aper lagi seronok la berselfie😘😘😘


Candi Borobudur
Lebih kurang 2 jam kami bergerak ke destinasi kedua iaitu Merapi( Gunung Berapi) yg masih aktif. 
Puncak Merapi

Byk sejarah yg diceritakan aku dgr dr pakcik pemandu kereta. Perjlnan mengambil masa lebih kurang 1 jam 40 min dr Candi Borobudur kerana begitu hampir. Pergunungan yg tinggi dengan nampaknya pokok pir di sekeliling menandakan kawasan tersebut mmg la tinggi dan curam. Aku mengambil utk menaiki ojek ( motosikal ) dgn kos Rp 105 k termasuk byran masuk . Lokasi yg sempat di lawati adalah jambatan, Museum Merapi, Gunung Merapi yg masok aktif serta puncak curam Merapi.


Tapak Merapi yg masih berasap turut dijajahi😍😍😍 selepas selesai destinasi

Jeep Gunung Merapi
 ke 2 aku pun bergerak ke Prambanan sebagai destinasi terakhir ku hari ini . perjalanan dr Merapi ke candi Prambanan yg agak jauh mengambil masa lebih kurang 3 jam. Dlm perjalanan hujan lebat. 


Sesampai di destinasi Candi Prambanan 


Candi Prambanan Entrance



suasana yg menarik kerana lokasi dipenuhi taman yg indah serta dekorasi bangunan yg berstruktur menarik kekal sebagai kawasan hindu. 😌 tempoh 1 1/2 jam diberikan utk aku melawat maka selesai la sudah perjalanan utk menerokai 3 lokasi menarik tersebut. 

Maka balik la aku ke kota Yogja😝😝😝 Hari ketiga ku 120415, aku bergerak ke Museum Benteng Vredeburg dgn berjln kaki kira x jauh tue👣👣👣dengan bayaran Rp 2000 utk tiket masuk. 


Museum Vredeburg Yogjakarta


Lokasinya amat menarik😘 selesai mengambil gambar dan bersiar d lokasi aku pun keluar dan menuju ke Kraton... 


Kraton
Yg menyedihkan Kraton di Raja tutup kepada pengunjung kerana ada Majlis Di Raja. Tidak D Buka Kepada pengunjung😓😓😓 maka berakhir la liburan ku ke destinasi di kota Yogja.. Menghabiskan sisa2x sebelum terbang balik ke Kuala Lumpur utk Transit ke Phnom Penh Cambodia pada. Hari berikutnya..✈️✈️✈️✈️maka selesai la suda penerokaan Kota Yogjakarta Indonesia. penerbangan balik ku dr AirPort Adisutjipto Yogja - Kuala Lumpur AK 349 selamat sampai pada jam 2040 mlm😜😜😜😝





See the source image
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

0 件のコメント:

コメントを投稿

Featured post

VIRAL Kerja Kerja Makmal Penyelidikan Jom Terokai Tenaga Diperbaharui

   https://youtu.be/g5Kh_qoanY8?si=P6x9ub8iXxRsRAuh >>> MORE VIDEO JUST ENJOYED BY CLICK HERE <<<