2020年2月19日水曜日

Keling Biadap Pijak Al - Quran dan Hina Islam


PENGANGGUR PIJAK AL - QURAN DAN HINA ISLAM DIDAKWA

PENGANGGUR dihadapkan ke Mahkamah Majistret Johor Bahru, hari ini atas dua pertuduhan iaitu mempersenda, memijak dan menghina Al - Quran yang disiarkan secara langsung di media social (Facebook) pada 13 Februari 2020 lepas.

Mohd Zulkifli Ali 33 tahun, mengaku selepas pertuduhan dibacakan jurubahasa di hadapan Majistret Nurasidah A Rahman.
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Nurasidah bagaimanapun mengarahkan tertuduh untuk menjalani pemeriksaan mental di Hospital Permai selepas membenarkan permohonan yang dibuat Timbalan Pendakwa Raya, Nurhayati Muhammad Fathullah.

Perintah itu dibuat mengikut Seksyen 342 Kanun Prosedur Jenayah bagi membolehkan pihak pendakwaan dan mahkamah mengetahui status sebenar tertuduh tersebut.

Mohd Zulkifli didakwa atas dua pertuduhan yang dilakukan di lokasi dan masa yang sama iaitu di bilik sebuah hotel di Taman Tebrau Jaya, pada 0840 pagi.

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Bagi pertuduhan pertama, dia didakwa mencemarkan Al- Quran yang suci bagi umah Islam dengan memijak niat sewenang-wenangnya beliau menghina Agama Islam. 

Perbuatan itu adalah kesalahan yang boleh dihukum mengikut Seksyen 295 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.  

Bagi pertuduhan kedua, Mohd Zulkifli didakwa mengeluarkan kata-kata menghina Islam yang didengari oleh seorang individu dengan niat yang disengajakan iaitu melukakan perasaan keagamannya dan melakukan kesalahan mengikut Seksyen 298 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara dalam tempoh boleh sampai setahun dengan denda atau kedua-duanya. 

Mahkamah menetapkan 17 Mac 2020 depan sebagai Tarikh sebuatan semula kes dan penyerahan dokumen kesihatan mental tertuduh.

Terdahulu, tertuduh yang tidak diwakili peguam itu tiba di Perkarangan Kompleks Mahkamah Johor Bahru, kira-kira 0930 pagi.

Khamis lalu, tertuduh melakukan perbuatan menghina Agama Islam dengan Memijak Al- Quran dan menghina Islam yang didisiar secara langsung di media social (FACEBOOK) sekali gus menimbulkan kemarahan umat Islam amnya.

Ramai netizen meluahkan rasa marah atas tindakan kurang ajar beliau. Beberapa orang netizen menyarankan kementerian berwajib mengambil tindakan dan mengenakan hukuman berat di atas perbuatan Mohd Zulkifli tersebut.

Netizen juga mengesyorkan agar hukuman berat harus dilakukan segera memandangkan kaum India yang senantiasa mengambil kesempatan di atas kelemahan serta hukuman yang agak ringan sekarang ini di atas penindasan Agama Islam di Malaysia.

Terlampau banyak isu, kematian serta kes terbaru yang melibatkan kaum India seperti kemalangan jiwa akibat pemandu India mabuk yang menyebabkan kematian yang dasyat tetapi menerima hukuman yang ringan. Malah ada juga pemandu mabuk, pembunuh serta yang memperlekehkan Agama Islam mudah lepas atas dasar diberikan jaminan.

Pada Ahad, tertuduh iaitu Mohd Zulkifli telah direman tiga hari bagi membantu siasatan.

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/


@ Jackie San






1 件のコメント:

  1. https://www.jacknjillscute.com/2020/02/keling-biadap-pijak-al-quran-dan-hina.html

    返信削除

Featured post

GUIDE THINGS TO DO IN OITA, JAPAN

   https://youtu.be/zfoI4a-bgZo?si=djJGxs8wb-1nV0Cn >>> MORE VIDEO JUST CLICK TO WATCH <<<