2020年10月1日木曜日

VIRAL " 260 Kes Positif Wabak COVID - 19 Direkodkan Negara Kedua Tertinggi Sejak Bermula "



PUTRAJAYA : 01 Oktober 2020 (Khamis), 260 kes terbaharu COVID-19 pandemik yang berbahaya ini dicatatkan pada hari ini dan ianya menunjukkan bahawa rekod tersebut adalah ke-2 tertinggi jumlahnya sejak Mac 2020 COVID-19 melanda. Kes tertinggi negara bagi COVID-19 yang direkodkan pada 04 Jun 2020 iaitu 277 kes.


Lebih membimbangkan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) aalah hanya terdapat satu (1) rekod kes yang melibatkan import tercatat daripada jumlah tersebut. Manakala selainnya yang berjumlah 259 kes adalah merupakan wabak penularan dalam negara sendiri yang melibatkan sebanyak 130 warganegara dan 129 bukan warganegara.


"Daripada 259 Kes tersebut, 31 kes adalam mempunyai sejarah perjalanan ke Negeri Di Bawah Bayu (Sabah) yang telah menjadikan kes keseluruhan yang mempunyai sejarah perjalanan ke Sabah berjumlah 119 kes sejak 20 September 2020 yang lalu," seperti yang dimaklumkan oleh Pengarah KKM pada sidang media perkembangan COVID-19 di sini hari ini.


Beliau turut memaklumkan, jumlah kes positif pada hari ini telah menjadikan keseluruhan jumlah kes di Malaysia 11,484 kes manakala jumlah kes yang masih aktif dengan kebolehjangkitan COVID-19 berjumlah 1,334 kes.


Sementara itu juga, terdapat 47 kes yang telah pulih daripada wabak COVID-19 hari ini, dan ianya menjadikan jumlah kumulatif pesakit yang telah pulih kini adalah melebihi lima (5) angka iaitu sebanyak 10,014 kes ataupun 87.2 peratus daripada jumlah keseluruhan kes.


Dalam pada itu juga, terdapat 20 kes positif COVID-19 yang telah ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) dengan tiga (3) kes yang memerlukan bantuan pernafasan manakala jumlah kumulatif kes kematian di Malaysia kekal 136.


Memperincikan lagi pecahan kes hari ini, Pengarah KKM iaitu Dr Noor Hisham turut berkata, Negeri Sabah masih kekal mencatatkan kes tertinggi dengan 118 kes diikuti Negeri Kedah (98 kes), Negeri Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur masing - masing dengan 13 kes, Johor dan Wilayah Persekutuan Putrajaya masing - masing dengan lima (5) kes, Negeri Terengganu dan Negeri Perlis masing - masing dengan dua (2) kes manakala Negeri Melaka, Pahang dan juga Negeri Pulau Pinang dengan masing - masing satu (1) kes.


Bagi kes import pula, ia melibatkan individu bukan warganegara yang baru pulang dari United Kingdom dan menetap di Kuala Lumpur.


Perkembangan kes pada hari ini ternyata membuahkan kerisauan kerana ketika negara mencatat kes tertinggi pada 04 Jun 2020, sebanyak 270 kes adalah dalam kalangan bukan warganegara dari Depot Tahanan Imigresen Bukit Jalil manakala yang melibatkan penularan tempatan hanyalah empat (4) kes sahaja.


"Bialangan kes ketiga (3) tertinggi pula dicatatkan pada 26 Mac 2020 semasa Perintah Kawalan Pergerakan Fasa 1 iaitu sebanyak 235 kes yang terdiri daripada 27 kes import dan 208 kes penularan di dalam negara yang melibatkan 157 kes warganegara Malaysia dan terdapat 51 kes melibatkan bukan warganegara, " katanya.


Justeru itu, dengan pelaksanaan Kawalan Rentas Daerah di seluruh Negeri Sabah yang akan dikuatkuasakan mulai 03 hingga 16 Oktober 2020 ini termasuk Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan Bersasar (PKPDB) di empat (4) daerah, ia akan membantu mengawal situasi penularan di Negeri Di Bawah Bayu itu.


"Pada masa yang sama, KKM dan juga agensi berkaitan akan berusaha sedaya - upaya bagi mengawal penularan COVID-19 di seluruh Negara. Kerjasama semua pihak adalah diharap-harapkan."



@ Jackie San

2 件のコメント:

  1. https://www.jacknjillscute.com/2020/10/viral-260-kes-positif-wabak-covid-19.html

    返信削除
  2. I want to thank Dr Emu a very powerful spell caster who help me to bring my husband back to me, few month ago i have a serious problem with my husband, to the extend that he left the house, and he started dating another woman and he stayed with the woman, i tried all i can to bring him back, but all my effort was useless until the day my friend came to my house and i told her every thing that had happened between me and my husband, then she told me of a powerful spell caster who help her when she was in the same problem I then contact Dr Emu and told him every thing and he told me not to worry my self again that my husband will come back to me after he has cast a spell on him, i thought it was a joke, after he had finish casting the spell, he told me that he had just finish casting the spell, to my greatest surprise within 48 hours, my husband really came back begging me to forgive him, if you need his help you can contact him with via email: Emutemple@gmail.com or add him up on his whatsapp +2347012841542 is willing to help any body that need his help.

    返信削除

Featured post

KANAMARA MATSURI (PENIS FESTIVAL) JAPAN

  KANAMARA MATSURI (PENIS FESTIVAL) JAPAN @Jackie San Apr 6 / 11:00 AM   〜   4:45 PM Kanamara Matsuri (otherwise known as the “Penis Festiva...