2019年6月28日金曜日

Cara jimat isi minyak kereta


Cara Penjimatan Isi Minyak Kereta Anda !

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/


Dah macam satu train saban hari kita dengar di teliga mahupun hebot di media berkaitan turun naik ka harga minyak di Negara Kita. Dah Macam Isu Panas Pulak !

Bagi aku pulak just abaikan lah...Buat kita pening ja..apa yang penting setiap penghujung minggu aku akan isikan penuh minyak di kereta bagi tujuan mingguan. 

Amalan isian minyak kereta akan diisi penuh setiap malam dan pada hujung minggu sahaja.

Isu petrol ni bagi kita rakyat Malaysia bagaikan macam isu dan masalah besar pulak. Macam la masalah petrol ni boleh menyebabkan kematian !!! 
Jkalau sebelum ini ramai yang mengeluh dengan situasi harga turun naik minyak di pasaran. Maka aku akan kongsikan beberapa tips yang mungkin boleh membantu meringankan kerunsingan anda, cara penjimatan penggunaan minyak dan juga ketakutan anda atas peningkatan harga Petrol di pasaran. Mana tahu penyebab petrol naik anda akan mati ...hehehe

Selalu kita dengar mengenai petua untuk mengisi minyak di waktu malam. Petua ini dikatan disebabkan cuaca yang sejuk, maka minyak akan menjadi tumpat dan tidak merugikan kita nanti. Persoalannya, adakah ianya benar dan ada mitos yang mana mereka membuat isian petrol ke kenderaan dapat perjalanan yang jauh dari biasa?

Sebaiknya beberapa tips ini perlu diteliti kesahihannya:
 
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/
a). Jangan sesekali isi minyak sewaktu adanya tanker membuat loading minyak. Jika terlihat ada lori tanker tengah loading kat stesen minyak cuba elakkan. 

"Jangan risau sebenarnya, semua pump di stesen minyak mempunyai in-line filter. Kotoran ni akan ditapis dulu sebelum masuk ke kereta yang membuat isian minyak".

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

b). Isu kedua berkaitan pengisian minyak di siang hari (waktu cuaca panas).

"Sebenarnya sifat gasoline ni adalah ianya mudah meruap memang adanya kebenaran. Tetapi jika setakat fluctuation cuaca 10 -20 celcius ni sebenarnya volumetric expansion tidak lah begitu banyak. Anda masih mendapat penjimatan lebih lebih pun dalam 0.02 sen penjimatan dilakukan.Selain itu, perlu diingat bahawa minyak disimpan di bawah tanah yang suhunya malar (constant). Jadi, tidak perlu dirisaukan untuk mengisi petrol pada bila-bila masa. Tiada masalah merugikan duit bulanan anda".


Seterusnya Kongsikan Tips Jimat Petrol
So apa tips nak jimat petrol kita? 
Jadi saya kongsikan sedikit tips jimat minyak/petrol ni.

1 # Check Pressure Tayar Kereta
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Amalkan untuk memeriksa tekanan tayar kenderaan anda. Jika anda perasan jika tekanan angin tayar rendah, kereta yang dipandu akan berlainan rasanya. Bahkan kekadang kita merasakan sewaktu memandu kereta agak berat rasanya untuk bergerak. Ini adalah amat mustahak. Manufacture akan meletakkan recommended pressure. Jika nak lebih jimat petrol anda, tambahlah 2 - 5 psi extra tekanan angin tayar kereta anda. 


2 # Amalkan Penukaran Minyak Hitam
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Amalkan untuk senantiasa mengikut jadual penukaran minyak hitam kenderaan anda. Selalunya selepas anda membuat penukaran minyak, pihak workshop akan meletakkan sticker tarikh akhir anda menukar minyak dan jangkaan tarikh baru dan kilometeran tarikh anda perlu menukar minyak hitam kelak. Amalkan menukar minyak hitam mengikut jadual walaupun penukaran servis lain tidak. Kerana engin kereta anda senantiasa berbenyi baik, ringan ketika memandu dan engin akan running smooothhhhh. Gitu....


3 # Servis Aircond
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Amalkan dan senantiasa peka terhadap butang Aircond anda. Punat biru (fungsi Aircond), jangan letak dalam keadaan full. Fungsi punat itu adalah untuk meletakkan extra load kepada engine, dan pembakaran minyak yang lebih jika diturn on. Jika boleh dalam keadaan sejuk atau cuaca yang mengizinkan, amalkan untuk seketika membuka tingkap kenderaan kerana udara luar lebih nyaman, neutral serta sejuk mata memandang. Menyedut udara segar lebih membuatkan jiwa tenang, merehatkan minda serta segar sentiasa. Cuba letakkan pusingan butang penggunaan Aircond pada tahap keselesaan minima. Anda pasti dapat mengubahnya.


4 # Kurangkan Kadar RPM Pemanduan
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Jika memandu di lebuh raya ataupun jika di Kuching Sarawak (melalui jalan baru Jalan Matang), kurangkan lah RPM sekurang - kurangnya kurang 3k. Jika kereta mewah lah... Manakala jika kenderaan kita lama di bawah Tahunm 2010 ke bawah yang mana transmission ada 3 gear agak sukar mengubahnya. Sesuaikan untuk memandu dalam keadaan selesa tidak perlu tergopoh gapah untuk memandu dalam lingkungan 90-110 km/h. Anda akan menyelamatkan diri sendiri, orang lain dan senantiasa senyum ketika membuat pemanduan.


https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

@ Jackie San



 

0 件のコメント:

コメントを投稿

Featured post

SUSPECT ARRESTED OVER ATTEMPTED MURDER OF MAN ON KUMAMOTO STREET - JAPAN

SUSPECT ARRESTED OVER ATTEMPTED MURDER OF MAN ON KUMAMOTO STREET - JAPAN @Jackie San KUMAMOTO Police in Kumamoto City, Kumamoto Prefecture, ...