2018年9月29日土曜日

5 CARA PANTAS HILANGKAN SAKIT PERUT ATAU KEMBUNG


See the source image



Definisi Sakit Perut
Sakit perut merupakan keluhan umum yang dirasakan oleh sebahagian besar orang yang mengalaminya. Ia merupakan rasa tidak selesa di bahagian abdomen perut di mana bermacam-macam gejala terlibat. Punca sakit perut adalah disebabkan oleh gangguan pada organ yang berada di dalam perut, mahupun luaran.


Penyebab Sakit Perut
Dewasa ini terdapat banyak penyebab sakit perut, antaranya adalah;

 See the source image
· >>Disebabkan keracunan makanan,


See the source image
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/
>>Gangguan pada saluran kencing yang disebabkan adanya simptom batu karang/ginjal, jangkitan pada ginjal ataupun simptom jangkitan pada saluran kencing,


See the source image
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/
>>Alergi pada makanan,


See the source image
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/
>>Gangguan pada saluran pencernaan seseorang (batu hempedu, radang pancreas, usus tersumbat atau bengkak, keradangan pada usus dan lain-lain,


See the source image
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/
·>>Ganggunan pada organ kandungan (wanita) seperti rahim, berlakunya keguguran serta masalah pada kehamilan,


See the source image
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/


Simptom Sakit Perut
Seseorang yang mengalami sakit perut akan merasakan pelbagai karenah sakit perut. Di antara gejalan yang dirasai oleh pesakit adalah seperti perut seperti dicucuk, cirit birit terlampau, perut memulas serta kadang kala pesakit akan kram di bahagian bawah perut. Keadaan seperti ini kadang kala boleh berlaku dalam tempoh beberapa jam dan ada juga hingga beberapa hari pesakit akan mengalaminya.


Gangguan sistem saluran pencernaan pesakit perut akan merasakan kram pada permulaannya, disertai dengan cirit birit, muntah – muntah dan pesakit akan terasa kurang selesa dalam tempoh berjam-jam.


Manakala, sakit perut yang berpunca dari keracunan makanan pula akan mengalami simptom loya, diikuti dengan cirit-birit berlarutan akibat dari makanan yang tidak dapat dicerna oleh sistem tubuh badan seseorang.


Sekiranya jangkitan ataupun kesakitan masih belum reda ia pasti mempunyai masalah lain kemungkinan disebabkan oleh masalah metabolik yang menyebabkan cirit-birit, mahpun masalah penyakit radang usus yang boleh menyebabkan sakit perut dan cirit-birit yang berpanjangan disertai pendarahan ataupun kuman di usus oleh parasite seperti ameba yang boleh menyebabkan masalah cirit-birit serta kejadian nanah di hati. 


Kadangkala gastrik juga salah satu penyebab sakit perut. Sekiranya ia merupakan ulser yang memudaratkan, ia perlu dibedah segera. Kunjungilah doktor anda dengan segera.


Sakit Perut Adalah Petanda;


  Kanser usus – Pesakit akan terasa sneak, rasa kembung selepas makan, pedih ulu hati, hilang selera makan dan sedikit loya.

See the source image
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

 

  Kanser hati – (leukimia kerana pada ketika ini, limpa sedang dibesarkan, menekan-nekan sebelah kiri perut yang sedikit rendah)

See the source image
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/


Rawatan Dari Doktor
Secara umumnya jika sakit perut berterusan seseorang itu haruslah berjumpa doktor untuk mendapat nasihat selanjutnya. Selalunya doktor akan membuat pemeriksaan fizikal seseorang secara menyeluruh untuk kali pertama perjumpaan. Setelah itu, dengan pemeriksaan tambahan dapat menentukan punya berlakunya sakit perut itu. Jenis ubat yang selalunya dibekalkan oleh klinik ataupun doktor adalah antibiotik, ubat untuk atasi radang pada badan serta ubat gastrik. 

See the source image
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/


Cara Pencegahan Sakit Perut
Sebenarnya tidak semua simptom dan keadaan sakit perut pada seseorang itu dapat dicegah. Ianya sebenarnya bergantung kepada diri seseorang itu sendiri. Namun, kini seseorang itu hanya mampu untuk menurunkan risiko untuk dijangkiti oleh sakit perut itu sendiri dengan senantiasa menjaga kesihatan perut kita. Perut yang sihat adalah berhubung kait dengan keadaan baik buruknya sistem pencernaan. 


Berikut adalah beberapa kaedah untuk mencegah sakit perut;

· 
 >>Amalkan untuk meminum air mineral secukupnya, dewasa ( 2 ½ liter atau 3 liter sehari)

·>>Makanlah makanan yang tinggi kandungan serat  

·>>Kurangkan atau elakkan minuman berkafein (teh, kopi dan minuman berkarbonat)

·>>Elakkan atau kurangkan pengambilan makanan yang mengandungi lemak agar sistem pencernaan kita menjadi sihat sentiasa

·>>Amalkan minuman vitagen ataupun yogurt (yang baik untuk perut)


"Adalah dinasihatkan agar mengamalkan gaya hidup yang aktif dan sihat, diet yang berkhasiat serta makanan yang seimbang yang boleh membantu mencegah atau mengurangkan keasidan gastrik, sembelit serta masalah penghadaman lain. Ianya boleh membantu memelihara perut kita daripada terkena pelbagai jangkitan kuman serta virus yang tidak diingini."



Diharap perkongsian artikel ini dapat membantu dan memberi manfaat kepada semua. Selain itu, berilah sedikit komen ataupun perkongsian ilmu pengetahuan dalam menjaga kesihatan.


Selain itu, ......

Tips Kesihatan Lain Yang Perlu Dibaca adalah seperti di bawah ini. Silalah kunjungi blog, baca, likes, share dan jangan lupa follow blog saya.

CLICK LINK DI BAWAH INI >>>


  







@ Jackie San 



0 件のコメント:

コメントを投稿

Featured post

MISSING WOMAN RESCUED NEAR TOKYO AFTER 36 HOURS ADRIFT AT SEA - YOKOKUSA JAPAN

MISSING WOMAN RESCUED NEAR TOKYO AFTER 36 HOURS ADRIFT AT SEA - YOKOKUSA JAPAN @Jackie San YOKOSUKA, Japan A woman was rescued from the sea ...