2019年11月16日土曜日

PRK TG PIAI : Bariasan Nasional Menang Besar, Rakyat Tolak Pimpinan Tun M - PH



TANJUNG PIAI, 16 NOVEMBER 2019 (SABTU):

Setelah berjaya mencipta hatrik di Cameron Highlands, Rantau dan Semenyih, BN (Barisan Nasional) sekali lagi mencipta kemenangan besar di Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Tanjung Piai sekejap tadi dengan menjatuhkan maruah Kerajaan Pakatan Harapan (PH) dan empat calon majoriti undi terendah mereka yang lain. Ianya menunjukkan sokongan padu yang menjatuhkan air muka Kerajaan PH.

Wakil BN, Datuk Seri Dr Wee Jeck Seng memperoleh undi dengan majoriti tertinggi sebanyak 15,086 undi berbanding lima (5) calon yang lain.

Keputusan tersebut menunjukkan bahawa rakyat sudah muak dengan pimpinan buruk Kerajaan PH. 

Keputusan rasmi tersebut diumumkan oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) PRK Tanjung Piai, Zulkifly Mohd Tahir di Pusat Penjumlahan Undi Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim, Pontian.

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Ini merupakan kemenangan buat kali kedua Barisan Nasional ke atas Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang mewakili PH, diketuai oleh Pengerusinya yang juga Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Sebelum ini BN merampas kembali kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih dari PPBM dengan majoriti 1,914 undi setelah tewas dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) lalu dengan majoriti 8,964 undi.

Karmaine Sardini dari PH-PPBM memperoleh 10,380 jauh ketinggalan undi; Gerakan Wendy Subramaniam hanya dengan 1,707 undi dan Berjasa Datuk Dr Badhrulhisham Abdul Aziz hanya 850 undi. 

Manakala dua calon Bebas iaitu Dr Ang Chuan Lok mendapat 380 undi dan undian terendah iaitu Faridah Aryani Abdul Ghaffar hanyalah 32 undian.

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Ketika pengumuman dibuat, Dr Wee turut berada di dalam dewan sambil diiringi pemimpin-pemimpin Barisan Nasional dan rakan-rakan parti termasuk PAS.

Pengumuman kemenangan beliau turut dirai dengan sorakan kegembiraan penyokong dan jentera yang berada di dalam dan luar dewan mahupun yang berada di Bilik Gerakan Utama Barisan Nasional.

Kemenangan BN juga sebagai tanda Muafakat Nasional diterima oleh rakyat bagi menjatuhkan Kerajaan PH khususnya di kawasan Tanjung Piai di mana komposisi kaum antara Melayu dan Cina serta lain-lain di kawasan tersebut tidak jauh berbeza.

Dr Wee merupakan Ketua MCA Bahagian Tanjung Piai yang berpengalaman sebagai Ahli Parlimen di kawasan yang sama sebelum ini pada tahun 2008 hingga 2018 dan sebelumnya sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pekan Nenas.

Dr Wee juga merupakan graduan Ijazah Doktor Falsafah Pengurusan Awam dari Universiti Utara Malaysia dan pernah menjawat beberapa jawatan dalam kabinet BN.

Seramai 52,986 orang pengundi terlibat proses demokrasi tersebut yang terdiri daripada 52,968 pengundi biasa, 280 pengundi awal dan 8 orang pengundi tidak hadir (luar negara) berdasarkan Daftar Pemilih Suku Tahun Kedua 2019 yang dikemaskini sehingga 23 September.

Hari ini, sebanyak 27 pusat mengundi dibuka bermula pukul 8 pagi dengan 15 saluran disediakan bagi memudahkan proses pengundian dan ditutup pada jam 5.30 petang.

Selasa lalu, 12 November sebanyak 91 peratus daripada 280 pengundi awal menunaikan hak mereka di Bangunan Persatuan Keluarga Polis (Perkep), Ibu Pejabat Polis Daerah Pontian di sini.

PRK Parlimen Tanjung Piai diadakan berikutan penyandangnya Datuk Dr, Md Farid Md Rafik, 42, dari PPBM yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri meninggal dunia di Hospital Pontian akibat serangan jantung pada Sept lalu.

PRK Tanjung Piai adalah PRK kelapan diadakan selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) dengan yang pertama diadakan di DUN Sungai Kandis pada 4 Ogos 2018: Dun Balakong dan DUN Seri Setia (8 September 2018): Parlimen Port Dickson (13 Oktober 2018): DUN Semenyih ( 2 Mac 2019): DUN Rantau (14 April 2019): dan Parlimen Sandakan (11 Mei 2019).
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Terima kasih tidak terhingga kepada pengundi dan rakyat Tanjung Piai yang memberikan kepercayaan yang tinggi kepada Barisan Nasional (BN) dan tidak lupa juga kepada semua jentera parti termasuk rakan Muafakat Nasional, PAS dan lain-lain yang bersama-sama membantu menumbangkan Kerajaan Pakatan Harapan lagi sekali. TAHNIAH DIUCAPKAN !!!


@ Jackie San

1 件のコメント:

  1. https://www.jacknjillscute.com/2019/11/prk-tg-piai-bariasan-nasional-menang.html

    返信削除

Featured post

VIRAL Kerja Kerja Makmal Penyelidikan Jom Terokai Tenaga Diperbaharui

   https://youtu.be/g5Kh_qoanY8?si=P6x9ub8iXxRsRAuh >>> MORE VIDEO JUST ENJOYED BY CLICK HERE <<<