2019年4月15日月曜日

10 KHASIAT MAKAN PAKU MIDIN

PAKU MIDIN (Stenochlaena palustris)



Paku Midin merupakan tumbuhan liar yang melata dan banyak terdapat di dusun buah-buahan dan kebun. Paku Midin atau Midin amat senang untuk tumbuh terutamanya Midin akan tumbuh selepas lokasi hutan ditebang ataupun selepas hutan ditebas. Midin juga boleh dikategorikan sebagai rumpai di kebun tanaman kerana amat mudah sangat untuk membiak dan semestinya midin tidak memerlukan baja ataupun tidak memerlukan sebarang racun untuk mencegah dari diserang oleh penyakit tumbuhan. Paku Midin @ Midin adalah tumbuhan semulajadi, tanpa kos terlibat serta tidak memerlukan penjagaan kerana ianya akan hidup subur di kawasan hutan ataupun semak samun. Pertumbuhan pokok paku midin boleh membantu daripada berlakunya tanah runtuh tetapi jika ianya tidak terkawal pula akan menyebabkan tanah menjadi tidak subur dan membantutkan tanaman lain. Rumpunan pokok paku midin mempunyai satu lapisan akar yang tebal dan boleh menutup permukaan tanah menyebabkan kesuburan pokok buah-buahan dan juga kelapa sawit akan terjejas. Pokok Paku Midin adalah sejenis tanaman liar yang menjalar. Maka, Midin juga boleh memanjat batang pokok buah-buahan dan kelapa sawit amnya. 

Pokok Paku Midin dewasa ini menjadi kegemaran pengemar tanaman herba. Khasiat tumbuhan ini bukan saja mengekalkan vitamin herbanya bahkan menjadi kegemaran pengemar makanan "Seafood" untuk menjadikan menu dari Paku Midin sebagai menu sayur popular. Bahkan jika pengemar "Seafood" menyedari bahawa Menu dari Paku Midin yang telah siap dimasak boleh menyemai harga udang butter/pinggan. 

Terdapat dua (2) jenis Pokok Paku Midin iaitu Pucuk Midin berwarna merah dan Pucuk Midin berwarna hijau. 

Kebiasaannya jika ke Restoran Seafood, masyarakat Cina akan menempah menu Ikan,Udang butter, ketam, sayur, bahkan Menu Paku Midin + Belacan menjadi sajian utama. Jika diperhatikan jika pengunjung yang berasal dari Kampung ataupun seseorang yang mempunyai darah kacukan Cina amnya akan mengemari menu Paku Midin ini. 

Pucuk Paku Midin merupakan sayuran kampung dan juga ulaman yang mempunyai pelbagai khasiat. Ia biasanya dimasak tumis bersama bawang dan cili, malah yang paling popular adalah Menu Paku Midin masak bersama belacan. Auuummmmmm..


KELEBIHAN MAKAN PAKU MIDIN (Stenochlaena palustris)

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

1). Kesedaran awam terhadap makanan kesihatan dan bebas daripada pencemaran mendorong penggunaan dan permintaan semakin meningkat terhadap sayur Paku Midin yang tumbuh semula jadi ini.

2). Pengambilan sayur Midin sebagai makanan dijamin selamat dan mengandungi pelbagai khasiat dengan setiap 100 gram pucuk muda mengandungi 4.8 mg zat besi, selain mengandungi vitamin A (beta karotene) yang penting bagi menguatkan penglihatan dan mencegah rabun malam.

3). Selain itu, tumbuhan liar ini kaya dengan mineral terutama fosforus dan kalium. Perubatan secara tradisional percaya Pucuk Paku Midin mampu mengubati masalah kesihatan seperti penyakit cirit birit dan daunnya direbus baik dimakan secara ulam-ulaman. 

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

4). Ubat Gout

- Khasiat pucuk Paku Midin juga dapat menjadi sumber makanan untuk mengatasi masalah penyakit Gout. Hal ini diperolehi dari  banyaknya kandungan dalam sayuran ini untuk meredakan gejala gout yang sering menyerang sendi dan juga tulang dengan rasa ngilu serta mengganggu aktiviti. 

5). Paku Midin Baik Untuk Kesihatan Tulang

- Khasiat Pucuk Midin juga baik untuk membuat tulang anda menjadi lebih sihat. Apa kriteria penting yang membantu tulang yang sihat itu? Tidak mudah patah dan tidak mudah dijangkiti penyakit, terutamanya penyakit kemerosotan tulang yang terjadi pada orang yang mengalami osteroporosis. Tulang and akan semakin sihat dan juga terjamin kesihatannya.

6). Paku Midin Membantu Menyembuhkan Luka dengan Cepat

- Khasiat Paku Midin dapat dijadikan bahan sayuran yang mampu menyembuhkan luka dengan pantas. Sayuran unik ini membantu mempercepat proses penyembuhan luka, terutama dalam membentuk jaringan sel kulit baru untuk menutupi luka seseorang. Kandungan semulajadi dalam sayur ini sangat baik untuk kesihatan kulit.

7). Paku Midin Membantu Awet Muda

- Penuaan yang terlalu cepat di usia muda akan membuat seseorang hilang kepercayaan pada diri sendiri. Hal ini juga akan menyebabkan beberapa jenis penyakit. Cegahlah penuaan ini dengan banyak mengambil sayuran, salah stunya melalui pengambilan dan makan Midin. Sayur ini akan membantu seseorang untuk tampil lebih awet muda.

8). Paku Midin Membantu Menurunkan Berat Badan

- Berat badan berlebihan tidak hanya akan membuat badan seseorang terlihat gemuk namun juga menyebabkan banyak penyakit kerana kegemukan. Dengan rajin berolahraga dan mengambil sayur pucuk paku midin ini, maka seseorang akan mendapatkan berat badan menjadi ideal. Tentunya hal ini memerlukan aktiviti yang konsisten dan tidak berlaku cepat tanpa daya usaha seseorang.

9). Paku Midin Membantu Mencegah Kenaikan Kolesterol

- Kandungan kolesterol yang berlebihan di dalam tubuh seseorang menambah banyak risiko gangguan kesihatan, terutama risiko timbulnya banyak penyakit. Cara yang paling mudah untuk menurunkan kadar kolesterol iaitu dengan mengamalkan pengambilan sayuran seperti Pucuk Paku Midin. Mengapa? Kerana tumbuhan ini mempunyai anti kolesterol yang amat tinggi.
https://www.jacknjillscute.blogspot.com/


10). Paku Midin Mencegah Hipertensi 

- Penyakit hipertensi dapat dicegah secara awal dengan menggunakan pucuk paku midin. Sayuran ini sebaiknya dimakan setiap hari jika seseorang mengalami masalah gejala hipertensi. Khasiatnya yang semulajadi dalam mengawal tekanan darah sehingga tidak akan terjadinya kenaikan tekanan darah yang drastik.

https://www.jacknjillscute.blogspot.com/

Penjagaan kesihatan adalah amat perlu! Ruangan blog ini menampilkan pelbagai petua menjaga kesihatan diri.Untuk mendapatkan maklumat sila lah...

CLICK PAUTAN >>











@ Jackie San


2 件のコメント:

  1. 10 Khasiat Terbaik Makan Paku Midin !

    返信削除
  2. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570



    返信削除

Featured post

KANAMARA MATSURI (PENIS FESTIVAL) JAPAN

  KANAMARA MATSURI (PENIS FESTIVAL) JAPAN @Jackie San Apr 6 / 11:00 AM   〜   4:45 PM Kanamara Matsuri (otherwise known as the “Penis Festiva...